Zeeuws meisje was een van de eerste hoorspelen die Marjolein Bierens schreef. Het is in vele talen vertaald en heeft verschillende onderscheidingen gehad.

Toneel

Ontheemd!

orkest de ereprijs /vanaf januari 2018

18765716_1560629710634400_408199292004605289_n 0_26062017171511_1_ontheemd

 

 

 

 

 

Een echtpaar probeert te aarden in een nieuw land. De muziek, een libretto van Marjolein Bierens, laat het publiek hun ongemakken voelen. Dicht op de huid geschreven zodat je in de zielen van de personages kunt duiken. De voorstelling centreert op de thema’s identiteit, vervreemding en zingeving, ofwel de fase na alle trauma’s integratie.

Spel: Michaela Riener en Arman Isleker/ Saman Amini
Muziek: de ereprijs

“Het is niet eenvoudig jezelf weer in elkaar te zetten tot een vrouw die haar geluk haalt uit melkwit sop. Dat kost kracht en dat kost tijd.”

‘Zij’ ziet de huizen die zij schoonmaakt als ‘haar rijk van lege kamers’. Ze kent de eigenaren van de huizen niet, maar verhoudt zich tot hun foto’s, hun humeur en emoties die af te lezen zijn in de manier waarop ze het huis hebben achterlaten. Maar hun huizen roepen ook herinneringen op aan dat wat zijzelf heeft achtergelaten. En terwijl de vrouw de huizen schoonmaakt beschouwt ‘Hij’, de man, de stad in de hoop aanknopingspunten te vinden om zijn nieuwe wereld te doorgronden en grip op de geschiedenis te krijgen van het nieuwe land dat zich niet zomaar voor hem opent.

Ontheemd! is het muzikale verhaal van een man en een vrouw. Ze zijn geaccepteerd en geïntegreerd. Hun leven kent weer een aanvaarde routine. Hun oude land bestaat niet meer en ook zelf zijn ze met de tijd overgegaan in iets anders, maar toch zit er onder de oppervlakte iets dat gist en broeit: een gevoel dat ieder mens kan overkomen als je vanuit vertrouwdheid gekatapulteerd wordt in een situatie waarin dit gevoel ontbreekt, na een verhuizing in hetzelfde land, een scheiding of een overlijden. Een gevoel dat langzaam onder je huid kruipt als er iets is weggevallen dat niet wordt aangevuld.

 

Credits

Orkest de Ereprijs

Libretto Marjolein Bierens

Compositie Kaveh Vares

Muzikale Leiding Wim Boerman

Regie & Decor Annechien Koerselman

Decor & Kostuums Dymph Boss

Video UrbietOrbi (Maaike Engels & Thomas Bouvy)

Licht Wijnand van der Horst

Artistieke leiding Wim Boerman

Zakelijke leiding Michel Bezem

Organisatie Ereprijs Apeldoorn

Speellijst

Arnhem Stadstheater 13 januari 2018 première

Arnhem Stadstheater 14 januari 2018 matinee

Arnhem Stadstheater 15 januari 2018

Arnhem Stadstheater 16 januari 2018

Arnhem Stadstheater 17 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 23 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 24 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 25 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 26 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 27 januari 2018

Amsterdam Compagnietheater 28 januari 2018 matinee

Apeldoorn Orpheus 30 januari 2018

Amsterdam Zonnehuis 31 januari 2018

Amsterdam Zonnehuis 1 februari 2018

Amsterdam Zonnehuis 2 februari 2018

Amsterdam Zonnehuis 3 februari 2018

Amsterdam Zonnehuis 4 februari 2018 matinee

Meer informatie: www.ereprijs.nl

Nominatie Taalunie Toneelschrijfprijs 2015 voor Land van over zee

 Juryrapport Taalunie Toneelschrijfprijs 2015

 Land van over zee. Een briefwisseling van Marjolein Bierens, geschreven in opdracht van Theaterproductiehuis Zeelandia, vertelt het ontroerende en schrijnende verhaal van een Zeeuwse moeder en haar twee naar Amerika geëmigreerde dochters. In 1933 vertrekken de zussen met hun kersverse echtgenoten per boot om een bestaan op te bouwen in de Nieuwe Wereld. De moeder, weduwe, blijft achter op de boerderij met haar geestelijk gehandicapte zoon. Haar dochters zal ze nooit meer terug zien, een van hen laat zelfs niets meer van zich horen.

Mooi taai en traag verstrijkt de tijd in deze tekst, die een periode van ongeveer twintig jaar beslaat, tot na de fatale watersnoodramp van 1953, waarbij de achtergebleven zoon verzwolgen wordt door het water. De brieven, een mengeling van herinneringen, mijmeringen, trivialiteiten en verbluffend mooie poëtische observaties, dragen een aangrijpende eenzaamheid in zich. Zowel moeder als dochter berusten in het besef dat er geen andere toekomst is dan dit onherroepelijk en pijnlijk uit elkaar drijven, maar uit de brieven spreekt ook het immense verlangen naar contact, naar het delen van deze ooit zo verstrengelde levens. De eenvoud van de moeder is krachtig, oprecht en bijna zinnelijk in de emotionerende manier waarop ze haar leven via het landschap verbeeldt. Bij de dochter voel je eenzelfde diepe verbondenheid met de aarde, maar in haar brieven sijpelt de hoop door en worden de idealen van een nieuw bestaan, van een niet te stuiten vooruitgang voelbaar. Knap is de wijze waarop Marjolein Bierens er door haar uiterst beeldende en zintuiglijke manier van schrijven in slaagt de zo diverse werelden van Zeeland en Amerika tot leven te wekken.

‘En toen jullie uit het zicht waren verdwenen, slingerde de stilte zich als een kat rond mijn benen’, schrijft de moeder kort na het vertrek van haar dochters. Stilte is er veel in de tekst: het stille wachten op de brieven, het stille schrijven ervan, de stilte van het lege Zeeuwse land en uiteindelijk de stilte door het onvermogen van de moeder om de brieven nog te beantwoorden, nadat ze zelfs de uitnodiging om naar Amerika te komen heeft afgeslagen. ‘Mijn lieve kind, na deze brief zal ik geen antwoord meer geven. Mijn handen laten het niet meer toe. Weet niet precies wanneer en hoe dit is gebeurd. Mijn vingers hebben steeds meer moeite de tocht af te leggen over een wit vel papier. Mijn gedachten laten zich niet meer vangen.’

Land van over zee. Een briefwisseling is geschreven in een intense, bijna knoestige taal, licht en zwaar tegelijk, associatief en suggestief. De briefvorm verbeeldt perfect de groeiende kloof tussen de personages en het verglijden van de tijd; de tijdssprongen tussen de brieven zijn vaak groot, veel blijft ongezegd en speelt zich af tussen de regels, maar ook tussen de brieven. Zo blijkt er tussen twee brieven een kind geboren of is de zoon verdronken. Het is een tekst vol prachtig gebeeldhouwde zinnen die weken blijven nazinderen, een tekst die ook los van een enscenering literair bestaansrecht heeft, als brievenproza ‘pur sang’. Opmerkelijk is het hoe hedendaags en herkenbaar de tekst is, hoewel alweer even terug gesitueerd. De persoonlijke manier tot slot waarop universele thema’s als eenzaamheid, gemis, verlangen en weemoed worden aangesneden, laat je als lezer gevloerd, ontroerd, ontwapend en weerloos achter.

 

LAND VAN OVER ZEE/ZEELANDIA

Door Productiehuis Zeelandia/ ZNF

Première 12 november 2014 te Goes

Interview Alex Mallems Marjolein Bierens

land van over zeekk695_8880kk695_9168

 

 

 

kk695_8956kk695_9894kk695_9864

 

 

 

 

 

Fotografie © Joris-Jan Bos

 

 

LAND VAN OVER ZEE  Première  in November 2014. De dochters van Mooie Anna behoren tot de Zeeuwse landverhuizers die rond 1930 in het voetspoor treden van de eerste Zeeuwen die met het geloof aan hun zijde en met de bijl in de aanslag de aanval openen op het bevroren onaangetaste woud in Michigan. In de briefwisselingen tussen moeder en dochter zien we de oude en de nieuwe wereld: Anna in de beslotenheid van haar kleine winkel aan de oevers van de Krabbenkreek waar de tijd heeft stil gestaan en altijd de angst voor het water is, versus de dochter in Michigan die haar land ontrokken heeft aan het woud, en waar altijd de angst is voor de droogte. En tussen hen in deint de zee. Terwijl de stem van Anna steeds meer zwijgt en leeft in het verleden, vindt bij de dochter de mythevorming over Zeeland plaats en is er altijd dat heimwee naar het oude land. Speelde de Vlaamse actrice Ilse Uitterlinden  in Mooie Anna, een Zeeuwse fado, Deel 1 samen met muzikant Wiek Heijmans, ditmaal is haar tegenspeler Astrid van Eck ,  regie Annechien Koerselman, dramaturgie Alex Mallems.

voorpagina boekje lvoz1

Voorlopige SPEELLIJST 2014
Goes De Mythe 12 november 2014 try out
Goes De Mythe 13 november 2014 premiere
Vlissingen Arsenaaltheater 14 november 20.00uur
Renesse Theater aan Zee 20 november
Hoogerheide Podium Kloosterhof 21 november
Tholen Nnb 22 november
Middelburg Stadsschouwburg 26 november 20.00uur
Oostburg Ledeltheater 26 november 20.15uur
Rilland Nnb 27 november
Borsele Nnb 28 november
Mlab 5 december 20.00 uur
Terneuzen Scheldetheater 11 december 20.00uur
Diemen De Omval 12 december
St. Joosland De Wegwijzer 13 december 20.30uur
Den Haag Theater aan het Spui 16 december 20.30uur
Domburg Schuttershof 18 december
Wissenkerke Onder de Toren 19 december
Kapelle De Meiboom 20 december 2014

DRAMALOZE DAGEN premiere maart 2014

;

affiche Denovi bez Drama

affiche Denovi bez Drama

scriptOpgevoerd in MACEDONIE door staatsgezelschap

Op 14 maart 2014 vindt in Macedonië de buitenlandse première plaats van ‘Dramaloze Dagen’ oftewel ‘Devoni bez Drama’  bij het National Naroden Teatar Bitola.

‘Dramaloze Dagen’ is een nieuw toneelstuk. Het speelt zich af op een oud plein waar een uitbaatster een klein café met terras beheert waar gedurende de dag mensen passeren. Ofschoon ze voor de gewone dingen komen, zijn ze op zoek naar verbintenis en contact. Voor een kort moment ontwikkelen zich intieme relaties tussen vreemden tot zij weer verdwijnen in de dag, gevangen in het ritme van het dagelijks leven en in de ban van gedachten en verlangens. Er ontstaat een web van kleine verhaallijnen die zich met elkaar verstrengelen en een landschap ontvouwen van menselijk leven. ‘Dramaloze Dagen’ bevat het Leven in een dag.

Denovi bez drama 02

 citaat uitbaatster

“…en kan ik terwijl ik mijn dagschotel serveer

bevangen worden door een plotselinge treurigheid

als ik naar de mensen kijk om mij heen,

als het terras gevuld is en iedereen in zichzelf gekeerd

aan afzonderlijke tafels zit te eten,

omdat wij allen, ieder voor zich,

in een afgescheiden wereld leven,

vast zitten aan onze eigen gedachten

en vergroeid met onze eigen geschiedenis zijn.

Altijd de angst hebben

in een beknopte versie te leven van onszelf…”

Tekst en regie Marjolein Bierens.

Vertaling Sinolicka Melles Trpkovas.

Dramaturgie Biljana Krajchevska

Stage Valentin Svetozarev

Kostuum Blagoj Micevski

Licht Dimche Spasevski

Geluid Aleksandar Dimovski

Cast

Sonja Mihajlova, Boris Chorevski,

Elena Moshe, Vasko Mavrovski, Ilina Chorevski

Programce - A4 format na polovina - Denovi bez drama CDR 13[1]

          

–  LAND VAN OVER ZEE

Door Productiehuis Zeelandia/ ZNF

Première 12 november 2014 te Goes

zi-p-09237-migratie-top-1

 

-Festival Radio Kootwijk 2013

Op 6 en 7 juli 2012 zijn op het vierde festival van Radio Kootwijk fragmenten uit de muziektheater voorstelling ‘Mooie Anna, een Zeeuwse fado’ te horen en te zien.

De voorstelling werd geproduceerd door Zeelandia en was te zien in 2010 (tournee ) en in 2011 op het Zeeland Nazomerfestival. Tekst Marjolein Bierens, regie Annechien Koerselman met Ilse Uitterlinden en Wiek Heijmans

zie voor programma Festival Radio Kootwijk

http://www.ereprijs.nl/Agenda.aspx

voor informatie over ‘Mooie Anna, een Zeeuwse fado’  zie onder aan deze pagina en onder Publiciteit

-Anibal&Astor, muziektheater

Geschreven voor het Pavadita Tango String Quartet met Frans van Deursen. Anibal&Astor is een gedramatiseerde terugblik van Astor Piazzolla als hij opgaat in de massale begrafenisstoet die zijn leermeester Anibal Troilo, de Ziel van de Argentijnse tango naar zijn laatste rustplaats brengt op Cementario de Chacarita. Als grondlegger van  de ‘tango nuevo’ werd hij gelauwerd in Europa, verguist  Buenos Aires.

citaat: Wie zegt dat ik de tango verkwanseld heb aan het buitenland die liegt. Wie zegt dat ik de tango van Troilo heb gestolen, liegt ook en zeg ik naar eer en geweten…De tango heeft overal te grabbel op de straten en pleinen van Buenos Aires gelegen.Ik heb haar opgeraapt zoals je een herfstblad opraapt bij het naderen van de winter, heb haar tussen de papieren van mijn krant bewaard tot ik alleen haar nerven zag, zij naakt en weerloos voor mij lag. Heb haar aangeraakt en haar nieuw bladgroen gegeven.

TOURDATA 2012 za 28 jan EMMELOORD      Theater ‘t Voorhuys 20:15 zo 29 jan AMSTERDAM      Tropentheater 15:00 do 02 feb ALMELO         Theater Hof 88 20:15 vr 03 feb CULEMBORG      Theater De Fransche School 20:30 za 04 feb NIJMEGEN       LUX 20:30 do 09 feb BOXTEL         Podium Boxtel 20:15 wo 15 feb IJSSELSTEIN    Fulco Theater 20:30 do 16 feb UTRECHT        Stadsschouwburg 20:30 za 18 feb DEN HAAG       Theater De Regentes 20:30 vr 24 feb SASSENHEIM     Theater Het Onderdak 20:15 za 25 feb DORDRECHT      Schouwburg Kunstmin 20:30 di 28 feb GOIRLE         CC Jan van Besouw 20:15 wo 29 feb ZOETERMEER     Stadstheater Zoetermeer 20:30 vr 02 mrt OOSTBURG       Ledeltheater 20:15 za 03 mrt WOERDEN        Theater Het Klooster 20:15 zo 04 mrt VENLO          De Maaspoort 16:00 do 08 mrt HEERENVEEN     Posthuistheater 20:15 vr 09 mrt ENSCHEDE       Theater Concordia 20:30 di 13 mrt HOOFDDORP      Schouwburg De Meerse 20:30 vr 16 mrt ROERMOND       CK Theater 20:00 za 17 mrt BERGEIJK       Theater De Kattendans 20:30 wo 21 mrt ZUTPHEN        Theater Hanzehof 20:00 do 22 mrt AMSTELVEEN     Cultuurcentrum VU Griffioen 20:30 vr 23 mrt DE RONDE VENEN Cultura De Ronde Venen 20:30 za 24 mrt NIJVERDAL      ZININ Theater 20:15 wo 28 mrt LEEUWARDEN     De Harmonie 20:30

-Reprise ‘Mooie Anna, een Zeeuwse fado’ op het Zeeuws Nazomer Festival 27 aug/2 sept,

voorpag mooie annaMooie Anna gaat wegens succes in reprise op het Zeeland Nazomer Festival en is op 27, 28, 29, 31 augustus & 01, 02 september 2011 te zien op locatie in Middelburg! Het levensverhaal van Mooie Anna kent veel liefde, maar helaas ook veel rampspoed. Ze overwint het klassenverschil dat zo sterk heerste in het begin van de 20ste eeuw, ze weet om te gaan met de sociaal maatschappelijke controle, vindt de kracht om door te gaan tijdens een periode van armoede die veel Zeeuwen naar Amerika doet vertrekken en overleeft de Watersnoodramp. Hoe zwaar ze ook getroffen wordt door rampspoed, ze blijft helder en principieel, wat de Zeeuwen eigen is. Het Spaanse bloed dat door haar aderen kruipt, geeft haar de kracht om niet te blijven hangen in weemoed. Ze bezingt haar verdriet om daaruit de energie te halen om door te gaan en nooit op te geven, zoals de fadozangers dat deden. Een ode aan Zeeland!

  • Tekst Marjolein Bierens                                                                                                    
  • Regie Annechien Koerselman
  • Spel Ilse Uitterlinden
  • Gitaar & Compositie Wiek Hijmans
  • Decor, Video & Lichtontwerp Yvon Muller
  • Kostuumontwerp Gerda Knuivers
  • Dramaturgie Alex Mallems
  • Producent Theaterproductiehuis Zeelandia Middelburg
  • foto Lex de Meester
  • Speeldata Zeeland Nazomer Festival – Reprise Middelburg 27, 28, 29, 31 augustus 2011 en Middelburg 01, 02 september 2011

Artikel in Courant de Eendracht over Mooie Anna,

Naar aanleiding van de voorstelling ‘Mooie Anna, een Zeeuwse fado’ (laatste voorstelling december 2010) is een artikel met achtergrond informatie over mijn Zeeuwse roots geschreven in de Eendracht (Voor recensies en Youtube, zie mijn website www.marjoleinbierens.nl onder Publiciteit).interview eendrachtsbode Article in newspaper the Eendracht with background information about my Zeeland family roots,  the inspirati0n for the performance ‘Beautiful Anna, a Zeeland fado’ . More reviews and information on my website www.marjoleinbierens.com on Publicity.

MOTEL TEXEL op het hotINKfestival New York 24-28 maart

De monoloog ‘Motel Texel’ is geselecteerd voor het hotINK festival 2011 te New York. Het is te zien 24-28 maart in het Lark Theater. Met Roxanna Hope. Regie Giovanna Sardelli The monologue/play ‘Motel Texel has been selected for the hotINKfestival 2011 in New York (a festival for new plays from around the world). It will be on March 24-28 at the Lark. (Lark Play Development Center). Actress Roxanna Hope. Direction Giovanna Sardelli

HOTINK FESTIVAL NEW YORK MOTEL TEXEL by Marjolein Bierens (The Netherlands) A young Iranian asylum seeker who was forced to leave during the reign of Khomeini with her husband and children, finds herself on the isle of Texel in the north of Holland, abandoned by her husband who returns to Iran without her…

(Go back to the english website)