Zeeuws meisje was een van de eerste hoorspelen die Marjolein Bierens schreef. Het is in vele talen vertaald en heeft verschillende onderscheidingen gehad.

Blog

‘Dramaloze Dagen‘ in Macedonie

Maandag 3 februari  ben ik voor zes weken naar Macedonie om de regie te gaan doen van mijn stuk Dramaloze Dagen in het Macedonisch  Denori bes Drama bij een groot theatergezelschap, het Naroden Teatar Bitola. Artistiek leider Blagoj Micevski nodigde mij uit. We hadden vroeger ooit samen gewerkt en er werd mij toen al verteld dat hij in het toenmalige Joegoslavie een hoge piet binnen de theaterwereld  was. Het zei mij toen niet zoveel. Voor mij was hij vooral een  man op gympjes die avontuur en vrijheid zocht in Amsterdam.

Nu ben ik bij hem te gast in zijn theater, een enorm complex met drie grote zalen, bij zijn gezelschap dat uit zeventig man personeel bestaat waaronder dertig acteurs en actrices in vaste dienst. Staat mijn stuk ‘Dramaloze dagen’ tussen de Shakepeare’s, de Tsjechov’s, de Heiner Müllers, Arthur Millers en Peter Handtke’s.

‘Waarom?’ vroeg ik hem. Waarom uitgerekend tussen al deze grootheden van de toneelliteratuur dit nieuwe stuk van mij.Hij vertelde het me. Omdat mijn nog verse stuk ging over de verlorenheid van individuele mensen, over existentiele dingen die bepalend in het leven zijn en die de grondhouding van mensen ten opzichte van het leven bepalen. Over het persoonlijke dat in tijden van het communisme en in de hele transformatie naar een nieuwe maatschappij is kwijtgeraakt. Voor hem en de cast gaat het over ‘iets’ dat zij ergens onderweg in alle aandacht voor de ontwikkeling van een nieuwe maatschappij zijn verloren.